Zöld tippek, mindenkinek!

Megosztás:

A környezetvédelem legtöbbször óriási, globális problémákkal kapcsolatban kerül szóba – olvadó jégsapkák, pusztuló esőerdők, klímaválság. Pedig a változás alapja jóval közelebb kezdődik: a saját otthonunkban, a napi szokásainkban.

A Greenpod legújabb adásában Szebenyi Péter környezetvédelmi szakember, zöld marketingtanácsadó és szemléletformáló mesélt arról, hogyan válhat kézzelfogható gyakorlattá a fenntarthatóság.

A mottó: nélküled nem sikerülhet

„Ha valaki csak meghallgat egy előadást a környezetvédelem témakörében, majd hazamegy, és nem történik semmi, akkor nem haladunk előre” – fogalmazott Szebenyi Péter. Hangsúlyozta: a változásnak a legkisebb közösségekben, családon belül kell elkezdődnie. Nem kell hatalmas lépésekben gondolkodni: egy bevásárlólista megírása, a PET-palackok mellőzése vagy akár a filteres tea helyett a szálas tea választása is számít.

Hulladék, ami körülvesz minket

Magyarországon az egy főre jutó éves hulladék mennyisége az Eurostat adatai szerint 2022-ben már meghaladja a 400 kilót. Ez részben az online vásárlások elterjedésének következménye, hiszen a rengeteg csomagolóanyag jelentős része nem újrahasznosítható. Ugyanakkor Szebenyi Péter bizakodó: „Egyre többen visznek kulacsot magukkal, vagy tisztítják otthon a vizüket, így kevesebb ásványvizet vesznek. Ez már egy fontos előrelépés.”

A hulladék csökkentésének egyik módja a komposztálás – amely lakásban is lehetséges gilisztakomposzt vagy elektromos berendezés segítségével. „A komposztálás tudatos zöld tevékenység, amellyel példát mutathatunk a szomszédainknak is” – mondta.

Vásárlás, mint szavazat

Nemcsak a választások alkalmával döntünk a jövőnkről, hanem a vásárlások alkalmával is – ez Tom Szaky mondása, aki a legnagyobb multicégeket tereli zöldebb útra az újratölthető csomagolásaival. A lényeg, hogy a vásárlásainkkal  visszajelzést adunk a gyártóknak.

Ha a polcról a műanyagba csomagolt terméket választjuk, a gyártó abból fog többet előállítani. Ugyanakkor sokszor nehéz eligazodni a valóban környezetbarát termékek és a zöldre festett reklámígéretek között.

„A greenwashing hatalmas probléma, a fogyasztókat gyakran hangzatos szlogenekkel próbálják megtéveszteni. Ezért fontos, hogy ismerjük a védjegyeket, és ezek alapján tájékozódjunk” – hangsúlyozta a szakember.

Energiatakarékosság otthon

A fenntarthatóság nem feltétlenül nagy beruházásokkal kezdődik. Sokszor már az is sokat számít, ha tudatosan fogyasztjuk az energiát, lekapcsoljuk a nem használt készülékeket, vagy víztakarékos megoldásokat keresünk. Péter szerint gyakori tévhit, hogy napelem nélkül nem lehet energiatakarékosan élni: „Lehet, hogy nincs is szükségünk napelemre, ha alapból kevés energiát használunk fel.”

A víztakarékosságnál nagy lépés például az, ha a mosogatóvizet is gyűjtjük és öntözésre használjuk, persze csak abban az esetben, ha öko mosogatószert használunk.

Közlekedés és mobilitás

A szakember szerint a fenntartható közlekedés egyik legjobb módja a tömegközlekedés vagy a gyaloglás. „Én a boltba mindig gyalog megyek, így nemcsak a kibocsátást csökkentem, hanem az egészségemért is teszek.” Az elektromobilitás fejlődése szerinte szükséges, de nem oldja meg önmagában a problémát: alkalmazkodni kell, és lemondani a megszokott kényelemről.

A cégek felelőssége

Nemcsak az egyéneknek, hanem a vállalatoknak is kulcsszerepük van a zöld átállásban. Bár előfordulnak félrevezető akciók – például amikor olajcégek faültetéssel próbálják „zöldíteni” arculatukat –, egyre inkább előtérbe kerülnek a fenntarthatósági szabályozások és az ESG-előírások. „Előbb-utóbb minden cégnek transzparensebbé kell válnia. Ez segít a fogyasztóknak is, hiszen tisztábban láthatják, milyen vállalatot támogatnak a pénzükkel” – mondta a zöld indluenszer.

Felmerült a kérdés: elérhető-e reálisan a 2050-es karbonsemlegességi cél? Szebenyi Péter szerint jelenleg elkeserítő a helyzet: a párizsi klímaegyezmény vállalásait nem minden ország tartja be, sőt a világ legnagyobb kibocsátói, Kína és az Egyesült Államok tovább növelik szén-dioxid-kibocsátásukat. „Hiányzik az összefogás. Ezért is fontos, hogy mi magunk keressük meg azokat a lehetőségeket, amelyekkel alkalmazkodhatunk, és életképesek maradhatunk ebben a világban.”

A mindennapi szokásoktól a globális klímapolitikáig számtalan téma szóba került a beszélgetésben, de a legfontosabb üzenet világos: a változás rajtunk is múlik. Ahogy Szebenyi Péter fogalmazott: „Nélküled nem sikerülhet.”

A részletek és a teljes beszélgetés meghallgathatók a Greenpod legfrissebb adásában.

Forrás: green.hu

Megosztás:

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük