Sok esetben többet szennyeznek a tengeri hajók, mint lehetne
- Jó hírek, Környezetvédelem
- 2025. december 1.
- 0
Egy új tanulmány megállapította, hogy a hajók jelentős része túllépi a légszennyezési határértékeket. Bár a Nemzetközi Tengerészeti Szervezet (IMO) már 2005 óta szabályozza, hogy mennyi káros anyagot bocsáthatnak ki a hajók, a nyílt tengeren ezt nehéz nyomon követni – írja a Guardian.
A Yorki Egyetem kutatói új, rendkívül összetett módszerrel vizsgálták a tengeri hajók kibocsátásait: egy olyan speciális repülőgépet vetettek be, amely több tonnányi kutatófelszerelést is képes a fedélzetén hordozni. A géppel közvetlenül a nyílt tengeren közlekedő hajók mellé repültek, hogy valós időben mérhessék a levegőbe kerülő szennyező anyagokat.
A kutatóknak azonban nem volt egyszerű dolguk. Ahhoz, hogy pontos képet kapjanak a hajók füstjéről, a repülőgépnek szinte a hullámok fölött, olykor mindössze 30 méteres magasságban kellett manővereznie. A cél az volt, hogy eltalálják a felszálló „füstoszlopot”, és bele tudjanak repülni, miközben egyszerre kellett figyelembe venniük
-
a hajó mozgását,
-
a szél irányát és sebességét,
-
valamint a saját repülési pályájukat.
A kutatás évei alatt 130 hajó kibocsátását tudták pontosan megmérni. Az eredmények szerint:
-
2019-ben a vizsgált 19 hajóból 8 jóval több ként bocsátott ki, mint amit a szabályok megengednek.
-
2021-ben már javult a helyzet: 78 hajóból csak 5 lépte túl a határértéket.
A kutatók azt is megfigyelték, hogy a nyílt óceánon sokkal több szabálytalanság fordul elő. Ugyanaz a hajó gyakran jóval szennyezőbb kibocsátással haladt a nyílt tengeren, mint a szigorúbb előírásokkal védett térségekben, például a La Manche-csatorna közelében vagy az Északi-tengeren.
A kutatás vezetője, James Lee professzor szerint tehát egyértelmű, hogy a szabályozások működnek, ahol szigorúbbak, ott tisztább a levegő. Ugyanakkor arra is figyelmeztetett, hogy a közúti közlekedés tisztulásával a hajózás és a repülés válik a közlekedési kibocsátások fő forrásává, így a jelenlegi szigorítások csak az első lépést jelentik.
A kutatók hangsúlyozták azt is, hogy a part menti települések levegőminőségére a hajók különösen károsak. A becslések szerint csak az Egyesült Királyságban 2017-ben mintegy 1,5 milliárd fontnyi egészségügyi többletköltséget okoztak a hajózáshoz köthető szennyezők.
Forrás: The Guardian
- Elhunyt Lehoczki László, a magyar mentőkutyás szolgálat ikonikus alakja
- A kácsi fantom titka – újabb védelmet kap az egyedülálló csigaközösség és élőhelye
- A Baradla-barlang klimatológiai viszonyai
- Év Fája 2025: különleges múltjával és ritkaságával hódított a kecskefűz
- Mérnökhallgatók jártak terepgyakorlaton a Körösvölgyi Állatparkban
- Natura 2000 területek megóvása: kiemelt projekt kezdődött Nógrádban
2025. december 7.
Úszó naperőműpark Szegeden
2025. december 7.
Zengőlegyek a kertben: a természet apró őrangyalai
2025. december 6.
269 új busszal újult meg a magyar buszflotta 2025-ben
2025. december 6.
2026 a Legelők Éve – Miért életbevágó a pásztorok tudása?
2025. december 6.