Sok esetben többet szennyeznek a tengeri hajók, mint lehetne

Megosztás:
Fotó: Pixabay

Egy új tanulmány megállapította, hogy a hajók jelentős része túllépi a légszennyezési határértékeket. Bár a Nemzetközi Tengerészeti Szervezet (IMO) már 2005 óta szabályozza, hogy mennyi káros anyagot bocsáthatnak ki a hajók, a nyílt tengeren ezt nehéz nyomon követni – írja a Guardian.

A Yorki Egyetem kutatói új, rendkívül összetett módszerrel vizsgálták a tengeri hajók kibocsátásait: egy olyan speciális repülőgépet vetettek be, amely több tonnányi kutatófelszerelést is képes a fedélzetén hordozni. A géppel közvetlenül a nyílt tengeren közlekedő hajók mellé repültek, hogy valós időben mérhessék a levegőbe kerülő szennyező anyagokat.

A kutatóknak azonban nem volt egyszerű dolguk. Ahhoz, hogy pontos képet kapjanak a hajók füstjéről, a repülőgépnek szinte a hullámok fölött, olykor mindössze 30 méteres magasságban kellett manővereznie. A cél az volt, hogy eltalálják a felszálló „füstoszlopot”, és bele tudjanak repülni, miközben egyszerre kellett figyelembe venniük

  • a hajó mozgását,

  • a szél irányát és sebességét,

  • valamint a saját repülési pályájukat.

A kutatás évei alatt 130 hajó kibocsátását tudták pontosan megmérni. Az eredmények szerint:

  • 2019-ben a vizsgált 19 hajóból 8 jóval több ként bocsátott ki, mint amit a szabályok megengednek.

  • 2021-ben már javult a helyzet: 78 hajóból csak 5 lépte túl a határértéket.

A kutatók azt is megfigyelték, hogy a nyílt óceánon sokkal több szabálytalanság fordul elő. Ugyanaz a hajó gyakran jóval szennyezőbb kibocsátással haladt a nyílt tengeren, mint a szigorúbb előírásokkal védett térségekben, például a La Manche-csatorna közelében vagy az Északi-tengeren.

A kutatás vezetője, James Lee professzor szerint tehát egyértelmű, hogy a szabályozások működnek, ahol szigorúbbak, ott tisztább a levegő. Ugyanakkor arra is figyelmeztetett, hogy a közúti közlekedés tisztulásával a hajózás és a repülés válik a közlekedési kibocsátások fő forrásává, így a jelenlegi szigorítások csak az első lépést jelentik.

A kutatók hangsúlyozták azt is, hogy a part menti települések levegőminőségére a hajók különösen károsak. A becslések szerint csak az Egyesült Királyságban 2017-ben mintegy 1,5 milliárd fontnyi egészségügyi többletköltséget okoztak a hajózáshoz köthető szennyezők.

Forrás: The Guardian

Megosztás:

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük