„Megtisztíthatja” a tengeri szállítmányozást egy forradalmi találmány

Megosztás:
Forrás: Pixabay

A teherszállító tengeri hajók több üvegházhatású gázt bocsátanak ki, mint a repülők – egy technológiai startup szerint azonban egy egyszerű, hatékony megoldás segíthet az iparágnak irányt váltani – írja a The Guardian.

Egy londoni elővárosban, Chingfordban, a Lea folyó melletti ipari park első pillantásra nem tűnik egy csendes forradalom színhelyének. Mégis itt dolgozik egy vállalkozókból álló csapat egy szerény külsejű acéltartályon, amely talán megoldást kínálhat a világ egyik legszennyezőbb iparágára.

A tartály belsejében cseresznye méretű, égetett mészből készült golyók ezrei találhatók. Az egyik végén egy dízelgenerátor füstöt vezet keresztül rajtuk – a mész megköti a szén-dioxidot, és kémiai reakcióval mészkővé alakítja azt.

A találmány mögött álló vállalat, a Seabound célja, hogy ezzel az eszközzel nagy mennyiségű szén-dioxidot fogjon fel közvetlenül a teherszállító hajók fedélzetén, és ezzel tisztábbá tegye az elképesztően szennyező iparágat.

Jelenleg több mint 50 ezer teherhajó közlekedik a világ óceánjain, ezek a globális üvegházhatású gázkibocsátás 3%-áért felelősek – többet bocsátanak ki, mint a repülés.

A kezdeményezés élén Alisha Fredriksson áll, egy fiatal vállalkozó, aki korábban orvos szeretett volna lenni, de pályája fordulópontjához ért, amikor elolvasta az Éghajlat-változási Kormányközi Testület (IPCC) jelentését arról, hogy mekkora különbséget jelent a világ számára az 1,5 és 2 Celsius-fokos felmelegedés.

Akkor értettem meg, hogy a klímaválság mindenkit érinteni fog a világon, és ha számomra fontos a társadalmi hatás, akkor azzal tehetem a legtöbbet, ha ennek a megoldásán dolgozom” – mondja a 30 éves Fredriksson, a Seabound vezérigazgatója. „Ezután már csak azt kellett kitalálni: hogyan?”

A tesztek azt mutatják, hogy a találmány képes a hajók kipufogógázának legnagyobb részéből kiszűrni a szén-dioxidot, amikor az a mészgolyókon halad keresztül. Végső céljuk, hogy az eszköz világszerte hajókra kerülhessen  – mondta Alisha Fredriksson, a Seabound vezérigazgatója.

Hosszú folyamat az ötlettől a megvalósításig

Miután meghatározták a megoldandó problémát, megkezdődött a valódi munka. Fredriksson és társalapítója, Roujia Wen rájöttek, hogyan lehet az ipari üzemekben alkalmazott mészalapú szénmegkötési technológiát kisebb, hajókra is felszerelhető méretre szabni.

Ezután megépítették a prototípust, és körülbelül 4 millió dollár befektetést gyűjtöttek – részben hajózási vállalatoktól. Azóta a Seabound különböző prototípusai eljutottak Kelet-Londonból törökországi hajógyárakba, majd egy 3200 konténeres hajó fedélzetére, végül pedig háromhetes tesztútra a Szuezi-csatornán át.

A tesztek szerint a rendszer képes a kipufogógáz 78%-ának szén-dioxid-tartalmát, és 90%-ának kénszennyezését kiszűrni.

A legújabb prototípust egy szabványos konténer méretére alakították, így az könnyedén beilleszthető a fedélzeti rakomány közé. A rendszer lehetővé teszi, hogy több egységet egymásra helyezzenek, így a hajó útvonala és kibocsátáscsökkentési céljai szerint növelhető a szénmegkötés mértéke.

A kikötőkben a mészkővel töltött egységek egyszerűen lecserélhetők újabb, égetett mészt tartalmazó konténerekre. Az égetett mész előállítása viszont önmagában is szén-dioxidot termel, mivel a mészkövet kemencében hevítik, ami energiaigényes és karbonintenzív folyamat.

A Seabound olyan „zöld” mész beszerzésén dolgozik, amely megújuló energiával fűtött kemencékben készül, vagy ahol a felszabaduló CO₂-t visszafogják.

Jelenleg világszerte kevés ilyen zöld mész áll rendelkezésre, de a mészipar több szereplője – nagy gyártók és új startupok egyaránt – dolgoznak ennek előállításán” – mondja Fredriksson.

Áprilisban az ENSZ Nemzetközi Tengerhajózási Szervezete történelmi megállapodást kötött: a hajókat tonnánkénti kibocsátás alapján fogják díjazni – a határértékek pedig fokozatosan csökkennek majd, hogy az iparágat zöld üzemanyagok használata felé tereljék. A Seabound illeszkedik ebbe az új szabályozási környezetbe – mondja Fredriksson –, hiszen lehetőséget ad arra, hogy a hajók már most csökkentsék kibocsátásaikat, és fokozatosan alkalmazkodjanak az új előírásokhoz több egység beépítésével.

A szénmegkötés mértékét tudjuk növelni, ahogy a szabályozás szigorodik” – teszi hozzá. „A mi rendszerünk már most tisztítani kezdi a hajókat, amíg a zöld üzemanyagok el nem terjednek.

Ahogyan a legtöbb startup, a Seabound is a növekedés kihívásaival szembesül. De Fredriksson szerint az egységeik ára – tízezer font nagyságrendben – versenyképes, és már most van olyan cég, amely vállalta, hogy idén telepíti az első teljes méretű konténereket hajóira.

Forrás: green.hu

Megosztás:

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük