Látható problémák, láthatatlan lábnyom

Megosztás:
Forrás: Pixabay

229 kilogramm. Ennyi szén-dioxidot bocsát ki évente egy átlagos internethasználó pusztán az online jelenlétével: görgetéssel, videónézéssel, emailezéssel.

Ez már önmagában is sokkoló adat. Ha ehhez hozzátesszük, hogy a digitális marketing karbonlábnyoma mára meghaladja a globális légiközlekedését, akkor világossá válik: valamit kezdenünk kell a digitális lábnyomunkkal.

Erre az egyre jelentősebb problémára hívja fel a figyelmet a Digitális Tudatosság Hete (DT7), amelyet első alkalommal rendeznek meg 2025. szeptember 22. és 28. között. A fenntarthatóság mellett pedig próbálnak a kiberbiztonság egyre súlyosbodó kérdéseire is reflektálni. A kampány a Neo Interactive és a Carbon.Crane közös kezdeményezése: a közös vízió egy olyan digitális ökoszisztéma létrehozása, amely hatékony, mégis fenntartható és mindenki számára biztonságos.

A digitális világot a legtöbben láthatatlannak érzékeljük, hiszen nem szennyez, nem füstöl, nem hagy maga után szemétkupacokat. Mégis óriási lábnyoma van, amelyet nap mint nap mindannyian növelünk. A Digitális Tudatosság Hete számunkra arról szól, hogy ezt a lábnyomot láthatóvá tegyük, és megmutassuk, hogy a kis lépések is számítanak. Legyen szó arról, hogy öt perccel kevesebbet görgetünk a telefonunkon, vagy arról, hogy egy vállalat optimalizálja a digitális működését. Minden döntésünk hozzáad egy darabot a jövőnkhöz  mondta Kepes Katinka, a Neo Interactive cégvezetője.

A kampány mögött álló Carbon.Crane a digitális karbonlábnyom mérésének és csökkentésének hazai szakértője. Ehhez egy nemzetközi szinten is egyedi és elismert, Bureau Veritas által validált szoftvert hoztak létre, a Neo Interactive pedig Magyarország egyik legrégebbi digitális ügynöksége.

Digitális jelenlét = környezeti terhelés

A legtöbben úgy gondoljuk, hogy ami digitális, az „tisztább”, hiszen nem füstöl, nem termel hulladékot. De ez illúzió. Az adatközpontok, a szerverek, az állandó adatforgalom, mind-mind energiát emészt fel, és szennyez. A DT7 célja, hogy ezt a sokak számára ismeretlen valóságot láthatóvá tegye. A kampány során lesznek interaktív karbonlábnyom-mérések, social media detox kihívások, valamint vállalati weboldalauditok, amelyek segítenek a digitális működés optimalizálásában.

Miközben a technológia egyre nagyobb szerepet játszik az életünkben, sokszor fogalmunk sincs arról, hogy a digitális eszközök használata milyen hatást gyakorol a környezetünkre, vagy éppen ránk. Nagyon hiányzik a digitális önismeret, az, hogy tisztában legyünk a saját felhasználói szokásainkkal, és a pozitív élmények és értékek mellett azzal is tisztában legyünk, hogy milyen károkat okozunk vagy okozhatunk, illetve milyen veszélyeknek vagyunk kitéve, és hogyan csökkenthetők ezek a kockázatok – emelte ki Huszics György, a Carbon.Crane társalapítója.

A digitális fenntarthatóság mellett a kezdeményezés másik fő pillére a kiberbiztonság és a kritikus hírfogyasztás. Az AI térnyerésével olyan problémák jelentek meg, amelyek korábban sci-finek tűntek: nem tudjuk, hogy amit látunk, hallunk, olvasunk, az valódi-e. Mindeközben a felhasználók által alkalmazott leggyakoribb jelszó még mindig az „123456”. Ez nem pusztán tudatlanság, hanem nyitott ajtó a digitális bűnözőknek.

A kampány arca Litkai Gergely, a Dumaszínház alapítója, aki évek óta aktív szószólója a zöldügyeknek. Rá jellemzően humorral, de kőkemény tényekkel tálalja majd a tudnivalókat. Az akció október 7-én, az Internet Hungary konferencián zárul, ahol a szervezők bemutatják az első év tanulságait és esettanulmányait.

Forrás: greendex.hu

Megosztás:

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük